Pro každý stupeň jsme vytvořili čtyři navazující dvouhodinové lekce, u MŠ se jedná o 4 navazující projektové týdny.
Témata lekcí zůstávají pro každý stupeň škol stejná s tím, že spirálovitě stoupá náročnost obsahu lekcí podle věku dětí, žáků nebo studentů. Lekce lze opakovat i v rámci jednoho stupně např. ve 2. a 5. třídě nebo v 6. a 9. třídě.
V lekcích vždy najdete prostor pro rozšíření znalostí, dovedností a schopností dětí, žáků či studentů, které mají dopad na změnu chování a postojů mladých lidí.
Nedílnou součástí jsou popůrné materiály, které vám umožňí
- doplnění informací o tématu odpovědná spotřeba;
- osvěžiení a doplnění informací o aktivizačních metodách použitých v lekcích, které umožňují žákům větší prožitek a tím rychlejší pochopení souvislotí;
- zjistit, jak jsou lekce propojeny s RVP, což může pomoci se snadnějším zařazením do výuky;
- zjistit, jak zařadit téma Odpovědné spotřeby do vzdělávacích programů a o začlenění programu do formálního vzdělávání.
OBSAH LEKCE: Každý výrobek má svůj příběh – výrobní cyklus. Výrobek prochází výrobními fázemi a každá z nich má větší či menší vliv na životní prostředí a na sociální sféru. Velký vliv mají také finanční toky během cyklu. Pokud nahlédneme do
zákulisí výrobního cyklu a naučíme se vnímat výrobky s jejich příběhem a s dopady výrobního cyklu na přírodu, lidi a ekonomiku, pomůže nám to v rozhodování, zda chceme naše spotřební chování měnit ve prospěch udržitelnosti. Je důležité pochopit
souvislosti, proč volit udržitelná řešení.
V lekci pracujeme s příběhem bavlněného trička. Tričko je předmětem naší denní spotřeby a zároveň lze u něj nejlépe přiblížit výrobní cyklus a jeho dopady.
ŽÁCI: Získávají informace o výrobním cyklu a jeho dopadech a zjišťují propojení výrobního cyklu s jejich přístupem k výrobkům.
OBSAH LEKCE: Lidé si pořizují věci různými způsoby. Abychom mohli odpovědně pořizovat výrobky, potřebujeme zjistit, jaké způsoby pořizování věcí existují, a porovnat a vyhodnotit, které způsoby pořizování věcí jsou k přírodě a lidem odpovědnější a které méně. Je důležité podrobně nahlédnout proces nejběžnějšího způsobu pořizování výrobků, tedy nakupování. Abychom se naučili odpovědně nakupovat, je nezbytné porozumět informacím o výrobcích a vědět, kde tyto formace najít. Neméně důležité je porozumět i reklamním a marketingovým strategiím, které ovlivňují pořizování výrobků. Seznámení se s kritérii, podle kterých je možné výrobky
pořizovat a stanovení si vlastních kritérií pro posuzování a pořizování výrobků nám usnadní odpovědné nakupování. Součástí nakupování je i rozhodnutí, zda daný výrobek opravdu potřebujeme.
ŽÁCI: Získají informace o veškerých možnostech pořizování výrobků. Zjistí, jakým způsobem nakupují a zamyslí se nad změnami, které by mohly vést k odpovědnějšímu nakupování, případně k odmítnutí výrobků
OBSAH LEKCE: Užívání výrobků, jejich další využití a jejich odkládání, je nezbytnou součástí odpovědné spotřeby. Aby bylo co nejefektivněji využito vše, co bylo do výrobku vloženo (lidská práce, přírodní zdroje a energie), je potřeba se seznámit se strategiemi, které prodlužují výrobkům život, ať už se jedná o ohleduplné používání, nebo hledání možností, jak výrobky využít jinak. Pokud je nezbytné výrobky odložit, je důležité znát strategie pro odpovědné odložení. Seznámení se s výše uvedenými strategiemi, nám umožní přijmout opatření, která pomohou snížit spotřebu, aniž by se snížila kvalita života. Zodpovědným nákupem, dlouhodobým užíváním
a odpovědným odkládáním zmenšujeme také dopady výroby.
ŽÁCI: Zjistí, jak výrobky používají. Hledají možnosti, jak prodloužit příběh výrobků a jak je odpovědně odkládat. Vyhodnotí odpovědné chování k výrobkům ve třídě/škole a plánují změny směrem k odpovědnějšímu chování. Naplánují akce pro spolužáky, rodiče a případně i veřejnost.
OBSAH LEKCE: Každý člověk žije určitým způsobem života – volí svůj životní styl a během života používá výrobky podle svých potřeb. Naše vzorce chování jsou závislé na čase, společenském kontextu a společenských normách a pravidlech. Je na každém z nás, jak odpovědný způsob života zvolíme. Proto je důležité seznámit se s různými životními styly a vyhodnotit ten svůj. Na základě získaných informací, dovedností a zkušeností je možné vyhodnotit své chování a rozhodnout, zda a jak chceme své zvyky, chování či životní styl měnit směrem k odpovědnější spotřebě v školním/třídním prostředí a v osobním životě.
ŽÁCI: Vyhodnotí svůj životní styl a pokusí se naplánovat změny v osobní rovině směrem k odpovědnějšímu způsobu života. Napíší dopis sobě s konkrétními výzvami. Sestaví poselství světu.
V domluveném časovém odstupu cca 1 měsíc žáci vyhodnotí, jak se jim podařilo změny realizovat.
Lekce mohou být realizovány nejen ve výuce, ale mohou být použity jako doplňkový program pro školu v přírodě nebo mohou obsahově naplnit např. projektový týden ve škole.
Abychom podpořili zařazení metodických listů do výuky, vytvořili jsme podpůrné materiály, které vám pomohou tento miniprojekt uskutečnit.
V těchto podkladech jsou shromážděny poznatky o tématech, která souvisejí s odpovědnou spotřebou. Slouží pedagogům k rozšíření informací o tématu a vybaví je odbornými informacemi do výuky.
Jedná se o přehled propojení metodických listů se závazným kurikulem (Rámcové vzdělávací programy), a to na úrovni jednotlivých očekávaných výstupů. Záměrem je usnadnit pedagogům zařazení lekcí do výuky v souladu s RVP, respektive ŠVP.
Tento materiál vám slouží jako připomenutí aktivizačních metod (diskuze, dramatizace, brainstorming, práce ve funkčních skupinách apod.) používaných v lekcích. Nemusíte dohledávat složitě materiály a informace, jak metodu/postup použít a zároveň si vše rychle připomenete.
Metodika ukazuje, jak téma odpovědné spotřeby začlenit do vzdělávacích programů pro různé věkové kategorie; upozorňuje, na co klást důraz a čeho se přitom vyvarovat. Podává návod na vytvoření programu a jeho uskutečnění – od stanovení vzdělávacích cílů, přes metodické využití odborných podkladů a dalších zdrojů informací, až po hodnocení výsledků takového výchovného/vzdělávacího působení; diskutuje přitom možnosti začlenění do formálního vzdělávání.
Obsahuje články, které jsou vysvětlením základních pojmů týkající se tématu (odpovědná spotřeba a její předpoklady); jejich formou je encyklopedické heslo.